dinsdag 29 september 2009

Nadat we vorige week schreven dat de eerste sneeuw gevallen was en weer weggeregend, is de situatie flink veranderd. Hoewel het bij ons op de begane grond nog regent en hagelt, sneeuw het nu boven de 400mtr en het blijft nu ook liggen. Nu is het wachten op de eerste sneeuw hier beneden, misschien de ski's maar vast uit het vet halen....

Vandaag was het mijn(nicolette) beurt om met Max op stap te gaan. We hebben allemaal een of twee hondenuitlaatdiensten per week en de ene keer heb je geluk met stralende zon en de andere keer(vandaag dus) beland je in een hagelbui.
Ik koos vandaag voor een tocht over de berg achter ons huis. Vanaf de top heb je schitterend uitzicht over de fjord en de Lofoten. Toen ik in de richting van de Lofoten keek zag in een gordijn van regen mijn kant optrekken. Echt raar om achtervolgd te worden door het slechte weer! Helaas kon ik het niet voorblijven en het bleek ook nog hagel te zijn. Gelukkig had ik wind mee en was ik inmiddels op de terugweg. Max was niet erg gelukkig met de hagel in zijn gezicht en ging zo dicht mogelijk bij me lopen.
Gelukkig maar, want toen kon ik hem meteen vastpakken toen hij ineens stokstijf stilstond. Ik keek dezelfde kant op als Max, en toen viel me iets grijs/bruin op tussen de gele herfstbomen, 2 elanden.
Max ziet nog steeds in alles en iedereen een speelmaatje en als hij op de elanden af zou rennen, kan dat verkeerd aflopen, elanden kunnen agressief worden als ze zich bedreigd voelen en zijn erg sterk. Dat bleken twee elanden te zijn op zo'n honderd meter van ons huis af. Wij waren misschien 25 meter van ze verwijderd! Een hele gave ervaring op de dinsdagmiddag!
Deze week is trouwens de elanden jacht begonnen. Er mogen dit jaar flink wat elanden geschoten worden en de jacht is het gesprek van de dag. Wat ook nog heel leuk is, is dat we een Nederlands echtpaar in de gemeente hebben wonen die een vlees-verwerkingsbedrijf zijn begonnen en een deel van de elanden wordt dus met Nederlandse hand bewerkt tot heerlijke stukken vlees!
Op de website kan je hier wat meer van zien: www.benonimat.no

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi allemaal
Het begingt bij jullie al te winteren hoor. Hier is inmiddels de herfst begonnen met regen en wind maar niet zo koud als bij jullie. Je had zeker geen fototoestel bij je voor de elanden. Volgende keer lopen ze bij jullie in de tuin.
veel liefs greet

Anoniem zei

Hei, tusen takk voor deze reclame ;-)))
De website is nog niet helemaal afgekomen door
andere drukte ertussen door, dus nog effetjes geduld.
Wat leuk die ontmoeting met die elanden!
Goed dat je Max dicht bij je had,want het blijft inderdaad oppassen met die knoeperds!
Groetjes van Ton en Froukje
en een poot van Abby.