zondag 24 januari 2010

Brood, the continuing story...

Gisteren is ie gekomen! De Kenwood Major Titanium met 1500 watt motor. Deze grote jongen moet mij gaan helpen met het broodproject. En raad eens.....Het is gelukt!!! Ik ben blij! Gisterenavond al meteen even een brood gebakken volgens de " kenwood methode" . Dat lukte, maar ik was nog niet helemaal tevreden......
Er volgden enkele uren surfen om een geschikt recept te vinden en een grondig taalonderzoek om uit te vinden wat nou precies tarwemeel en volkorenmeel in het Noors is. Ik bleek van mijn mislukte projecten uit 2009 nog heel wat verschillende meelsoorten in huis te hebben en kon zelfs kiezen wat ik wilde maken. Ter inspiratie had ik een hele leuke blog gevonden van een dame die brood bakken als hobby heeft, www.uitdekeukenvanarden.blogspot.com.

Toen ik vandaag wakker werd, kon ik maar aan 1 ding denken.....brood!

Ik koos voor het maken van een lichtbruin brood met honing. De Kenwood mixte of zijn leven er van hang hing, en daarna volgden vele uren van mixen, kneden en rijzen. In de tussentijd werd ik zo enthousiast dat ik ook nog even een focaccia in elkaar draaide!
En dan nu, vele uren later, het resultaat........de focaccia is al getest en goed bevonden en de honing broden zien er echt fantastisch uit! Jullie begrijpen het al, vanaf nu heb ik een nieuwe hobby(obsessie)!!! PS, de prijs van een brood van huize van der Reep ligt nu op 1500 kronen voor 1 brood, dus je begrijpt de noodzaak van deze obsessie......Met zo'n investering moet je wel blijven bakken om geen verlies te draaien op je broden!

In de tussentijd is Hans begonnen met een " mannenklus" De gang is gepimpt, dat betekend, geschuurd en geverfd en vandaag is het tijd voor de finishing touch, de vloer! Eigenlijk zou hij hulp krijgen van Lois, maar die was helaas niet zo lekker. En omdat vrouwlief alleen maar bezig was met haar nieuwe hobby stond hij er helemaal alleen voor...
Nou, hij heeft zich prima gered hoor, zonder hulp. De vloer zit er geweldig uit en Hans trouwens ook, vinden jullie niet?
Oh ja, raad eens wat wij vanavond eten........

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat zal het bij jullie lekker ruiken! Zelfs de focaccia ziet er prima uit... Dus nu eten jullie elke dag vers gebakken brood? mmmmm heerlijk begin van de dag!
Mooie gang Hans, ziet er ook gelikt uit...groetjes uit Haarlem, Erica